torsdag 15 januari 2009

Övre våningens duschrum blir snyggt -- tack, Urmas!

Övre våningens duschrum blir faktiskt riktigt snyggt!



Sophia och jag ritade rummet redan 2007. Men det tog ju litet tid. Detta är dock inte esternas fel! Urmas Hamburg heter mannen bakom det estetiska i detta rum, och han gör ett fantastiskt jobb.


Det kommer sedermera en spegel ovanför lavoaren.


Så här ser det ut inuti duschskåpet:


Duschen har utsikt på ögon- och knänivå. De blyga kan dock lägga för spjälgardinerna.


Stig på och duscha:


Dörren öppnar sig både utåt ...


... och inåt!

Sigurdskällaren är under arbete av Kalev

Sigurdskällaren blir den hemliga pärlan, pricket över i:et i Furuvik. Det är fråga om en lönnkrog in spe. Här skall sex personer (eller fyra eller två, men inte en) sitta och dricka Franziskaner Weißbier (som Nagu Alko har på lager) eller något ännu starkare.

Namnet hedrar major Sigurd Johannes Westerholm (1900-1956), skyddskårist, Kajs morfar.

Första bilden är trickseri -- det röda är tyvärr inte gjort i verkligheten, utan med Photoshop. Bilden är tagen i augusti 2008.


Så jämför vi hur källarens fasad såg ut för snart nio år sedan, 7.5.2000 (där dörren öppnades "åt fel håll" jämfört med planerna):


Andra bilden är från augusti 2008 och ymnigt PhotoShopad. Där det står "Stenbänk" skall det nog vara träbänk, annars blir det kallt om rumpan.


Nu spolar vi fram från augusti 2008 till idag 15.1.2009. Taket är påbörjat.


Taket från andra sidan sett:


Sigurdskällarens flesta väggar isolerades mot fukt på sommaren. Men endel var ännu våta. Kalev Kosk tog bort överlopps mossa och håller nu på att torka källaren, så den inte längre skall lukta mögel.


Den blivande gemytligheten kan man redan ana sig till.


Hålet i taket är för vädring, och mynnar ut i ett rör.


Takteglen håller Kalev på att slipa rena. Nedtill syns slipade, upptill oslipade tegel. De söndriga teglen (där är en skrovlig en upptill) skall vi kanske täcka med vitt murbruk.


Taket, i sin helhet, från golvet sett:


Det här kanske ännu ser litet kusligt ut:


De största hålen blir nog igentäckta med mer gråsten.

Gästhuset är grundmurat: "Hotellrummet" för kommande gäster i Nagu

Grunden till gästhuset är murad! Esterna är som sagt hastoga karlar. Och bra verkar det bli, liksom med arkivkapellet.

Gästhuset är huset där gästerna får bo och förhoppningsvis trivas. Jag vill gestalta gästhuset såsom jag själv skulle vilja att ett hotellrum skall vara: Bra med förvaringsutrymme. Inga onödiga prylar framme ivägen, så det blir enkelt att se om man glömt något efter sig. Plats för väskor så att man kan ha ordning och reda kring sig.

Huset har vatten (duschrum, ett minikök) och golvvärme och sådant som förhoppningsvis får gästerna att känna sig välkomna och hållas längre än bara en natt.

Så här har arkitekt Aaro Söderlund ritat att det skall bli att se ut (inklusive promenerande Kirsten):


Så här ser det ut idag 15.1.2009, sett från stora husets övre balkong:


Och på närmare håll, men från samma blickvinkel:


En uppdaterad, Kirstenlös Aaro-ritning,som beaktar att huset inte är direkt fast i marken utan har luft under sig (så vi slipper radongas):


Fortsättningsvis från samma håll, nu från ett hörn sett:


Nu går jag runt gästhuset -- här ser man litet uppåt mot stora huset:


Runt, runt. Nu bakom gästhuset, uppåt mot stora huset:


Och samma runt-runt i Aaro-version. Aaros bild är tagen från en vinkel som är mittemellan de två riktiga bilderna ovanför och under Aaros skiss.


Här är fortsatt rundgång i värkligheten:


Sista runt-runt-bilden i verkligheten:


Och här är en bild av Aivar, som visar hur det såg ut innan Saarinens fyllde på mer jord runt grunden:

Arkivet är grundmurat: Mitt blivande arbetsrum i Nagu

Grunden till "arkivkapellet" är murad! Esterna är hastoga karlar. Och bra verkar det bli.

Arkivkapellet är huset där jag skall förvara mitt bibliotek och mitt arkiv. Afyror hylla upp hylla ned. Huset saknar vatten men har ström och internet. Det är alltså fråga om mitt blivande arbetsrum i Nagu. Även skrivaren skall stå här, har jag tänkt (tillsvidare)

Så här har arkitekt Aaro Söderlund ritat att det skall det bli att se ut:


Så här ser det ut idag 15.1.2009:


Ovanpå styroxen byggs själva arkivet, 20 kvm. Ovanpå golvet som täcker den stora gropen framtill i bilden nedan lagras det ved. Cyklarna skall stå på andra delen av L:et, invid vilket det finns ett litet hus, som är en lätt cabriolet-aktig återstod av gamla lidret.


Nedanstående fotografi är taget "bakom" arkivkapellet, mot huset till.


Och så här ser det just nu ut bakom arkivkapellet (och sedermera när man tittar ut genom fönstret i arkivkapellets). Skog och mörkt. Men grannens väg skymtar fram. Här blir det till att förbättra insynsskyddet och göra det grönare.


Bilden nedan är igen tagen bakomifrån, mot huset.


Så här ser det ut i håligheten under arkivkapellet. Golvet / marken är grovt grus. Det skall hållas tomt. Här skall inget bråte förvaras, och det är inte ens fråga om ett tekniskt utrymme. Hit kommer man bara för att kolla att allt ser torrt och bra ut.


Nedan är det jag tidigare kallade "bortre delen av L:et", på vilken cyklarna förvaras i dagligt bruk.


Den här bilden tog Aivar då Saarinens grävde:


Den här med:

Nedre våningens duschrum 2.0

Nedre våningens duschrum är förnyat! Urmas har gjort underverk.








Bastugolvet


Mer av golvet


Listerna som var i trä eller ihålig plast är bytta mot kompakt plast


Dörrkarmarnas lister är snygga


Lavoaren är höjd till vettig nivå


Med Aivars ord:

Alakerran suihkuhuoneen/saunan lattia, ovensmyygit & listat uudessa uskossa.

Suihkuhuoneen ja saunan lattiakaivot on nyt kunnolla vesieristetty (niin kuin tietysti koko lattiakin) ja lattian kallistukset on myös OK.

Suihkuhuoneen allaskaappi nostettu oikealle korkeudelle.

Tässä näytteitä ovensmyygeistä ja listoituksesta. Aiemminkäytetyt puiset kulmalistat ja liimatut muovinauhat on korvattu kosteisiin tiloihin paremmin sopivilla muovisilla listoilla.

måndag 12 januari 2009

Byggnadsarbetena inledda på gästhuset och arkivet

Byggnadsarbetena på gästhuset och arkivet har börjat! Just före jul valde jag, i enlighet med ansvarige byggmästaren Joakim Enckells och disponent Merja Kaartos förslag, Redline Invest Oü att bygga två nya hus runt stora huset. De har redan tidigare visat framfötterna då det gäller att hjälpa med stora huset. Det är fråga om goda vänner till Aivar Joonas.


Och byggnadsarbetena började genast, och är i nu full gång. Gamla lidret är flyttat (där blir arkivet) och är nu ett tillfälligt förråd.


Golvets nivå för gästhuset markerades.

Det blev klart vilka träd som måste fällas.

Och grunden på gästhuset har nu hunnit ända till golvnivån.


Här är Aivars kommentarer:
Vierasmajan ja arkiston rakennustyöt ovat alkaneet.

Vanha puuvaja on melkein jo purettu ja sen kattoa käyttäen on rakennettu väliaikainen varasto, jonne vajan kaikki tavarat on siirretty.
Tässä vaiheessa selviää, että osa puista täytyy kaataa, kaivuutöiden tieltä.

Vierasmajan rajat ja lattiapinnan korkeudet ovat merkattu puukehikkoilla.

Koivu kaatuu talon tieltä…

Arkiston perustusten montun kaivuutyöt - Isommat vehkeet on otetty käyttöön…

Seuraavat vaiheet – salaojaputkien ja viemariputkiston laittaminen, anturoiden valuhommat ja perustuksen muuraustyöt on seurattavissa videopätkien avulla, mutta kuvamateriaali jatkuu betonisten ontelolaattojen laittamisella perustuksen päälle – lattian taso on saavutettu.

Taaskin hyvää työtä -- viestitäthän tämän eteenpäin, Aivar?

Balkongräcket har nytt mönster, kombinerar gammalt och nytt

Nyheter av Aivar: Det nya balkongräcket är monterat i övre balkongen! Nytt är det för att det gamla räckmönstret hade (avsiktliga) hål större än 10 cm, vilket inte passar ihop med moderna byggkrav. Småbarn ryms genom hålet.

Aaro ritade alltså ett nytt mönster, med avsikten att det i görligaste mån skulle påminna om det gamla mönstret.



Aivar har sågat ut mönstret ur 18 mm faner, belagt med två lager linolja och sedan två lager vit oljemålning -- för att skydda mot fukt och mögel. Och balkongens innertak är runt, som förr, samt behöver uppdaterad målfärg senare i år.



Bra jobb, Aivar! Skall bli skoj att se i torsdag.

Samma på finska, av Aivar:

Makuuhuoneen parvekkeen kunnostaminen

Koska parvekkeen kaiteen koristeissa saa rakennustarkastuksen mukaan olla korkeintaan 10 cm aukot ja koska vanhat koristeaiheet eivat olleet kovin täsmällisiä, niin pistettiin koko homma uusiksi.

Aaro Söderlundin tekemien piirustusten mukaisesti sahasimme kaiteen koristeet 18 mm vanerista. Seuravaaksi 2 kerrosta pellavaöljyä ja saman verran öljymaalia – että kosteus ja home ei pääsis yllättämään...

Lopputulos näyttää semmoiseltä. Keväällä, kun säät jo salliivat täytyy kumminkin katsoa kaikkia parvekkeen valkoisella maalattuja pintoja sillä silmälla, että täsmäväätko sävyt, koska eri aikoina tehtyt maalaukset voivat poiketa toisistaan aika lailla. Parvekeen kattoon laitettiin uusi, pyöreänmuotoinen lautoitus ja sekin kaipaa maalia.

Hyvää työtä, Aivar! Jännä katsoa torstaina.