Furuvik har fått en logotyp. Den är resultatet av en lång process, där första fasen började 1901 och andra under en Sellmo Runt-löprunda hösten 2008. Följande steg blev en intensiv dialog med expertis på grafik och arkitektur, logotyper och jugendstil. Nu har Rasmus Snabb, Helsingforsbördig grafisk designer just nu aktiv vid Danmarks Designskole, fått logon färdig. Den ser ut så här:
I mitten av övre delen av logotypen finns en sidus, en dekorativ stjärna eller sol. Denna omges av händer eller vingar som dyrkar sidusen. Vadan en så underlig förklaring? Sidu det här är arkitekten Aaro Söderlunds tolkning av kapitälet på pelaren som dekorerat Furuvik sedan 1901:
Och efter diverse omvägar (från tiden före jag insåg det fina i kapitäl-kråksången) var detta bilden som jag gav Rasmus i förlaga för att rita rent och vackert till logotypen.
I det här sammanhanget upptäckte jag att sidusen är 22,5 grader fel vriden på huset idag. Den står på en spets, på en av stjärnans åtta uddar. I stället skall den ha två uddar pekande nedåt, två uppåt och två åt sidorna. Det blir till att rotera stjärnan framemot våren.
Följande steg blev att hitta ett lämpligt, representativt typsnitt och att sedan kombinera texten "Furuvik" med kapitälet. Då jag ännu gjorde egna försök tog jag kapitälet ur en gammal Aaro-skannad ritning och kombinerade det med en text.
Med denna ytterst hemlagade logotyp dekorerade jag redan tre mappryggar i bokhyllan. Det syns i och för sig tydligt att det rör sig om Furuvikmappar, men det syns ju också att jag inte är grafiker.
Men det är Rasmus. Han tog fram litet jugendförlagor, typ Ateneum och Hvitträsk, och jag blev begeistrad.
Typsnittsförlagor vimlar det av på husen i Eira. Och på den punkten är jag mycket lycklig över att Rasmus nästan genast identifierade typsnittet Kolo LP:
Kolo LP är ritad av typsnittsgrafikern Paul Shaw och inspirerad av Wiener Secession-konstnärerna Koloman Moser och (Kirsten-favoriten) Gustav Klimt. Fotnot: Secession är den österrikiska varianten av jugendstilen och hade sina glansdagar på 1890-talet.
Efter att Rasmus gjort ett första utkast till Furuviks logo behövdes inte mycket finslipning.
Rasmus gjorde ramen asymmetrisk (för jugend bryter med överdrivna symmetrikrav) och proportionerna på symbolen mer lika originalet. Och nu är vi klara!
Till sist kan man ju undra sig vad Furuvik skall med en logotyp till. Och då går vi tillbaka till Sellmo Runt-rundan, då jag funderade på att jag vill göra en ordentlig inbjudan till en invigningsfest. Och så gick tanken vidare till att jag vill ha en symbol på webbsidan. Därutöver kan det ännu bli någon skylt eller vimpel, få se nu.
[...] en logotyp för Furuvik, som jag ville ha för inbjudningar, vimplar och skyltar (se närmare min blogginlaga om detta i [...]
SvaraRadera[...] Bitte erfahrene Leute um Hilfe! Das war mein siebter Neujahrsvorsatz, wie in Januar beschrieben. Und dies habe ich jetzt getan. “Erfahrene Leute” bezieht sich in diesem Fall auf den Graphikdesigner Rasmus Snabb (aus Finnland aber zur Zeit aktiv bei Danmarks Designskole in Dänemark). Bei der Hilfe ging es um ein Logotyp für mein Haus Furuvik in Finnland, für Einladungen, Fahnen und Schilder (näher erklärt in einem schwedischsprachigen Blogeintrag). [...]
SvaraRadera[...] Ask experts for help! That was my seventh New Year Resolution, as described in February. And now I’ve done it. In this instance, “experts” refers to the graphic designer Rasmus Snabb (from my native Finland but now active at Danmarks Designskole in Denmark). The help was about a logotype for my house Furuvik in Finland, for invitations, flags and signs (described closer in a Swedish language blog entry). [...]
SvaraRadera[...] steget var att be Furuvik-logomakaren Rasmus Snabb rita skyltar med fonten Kolo. En skylt var för Furuvik, Arkivet, Gästhuset och [...]
SvaraRadera